יום שלישי, 2 ביולי 2013

נוער, עבירות מין, מפגעי הרשתות החברתיות ודיני אינטרנט

"כפה אדומה כבר אינה מסתובבת ביער שורץ זאבים, היא משוטטת במרחב האינטרנטי, שם אורבים לה ציידים וטורפים מסוג אחר".
עוד לפני שיעלה לאתרי החדשות, נתדווע היום, בשעות הקרובות, למקרה מזעזע נוסף.
ילדה בת 12 נכפתה לקיים יחסי מין על ידי כ-9 נערים בני 15-18, אשר בוצעו בהזדמנויות שונות. 5 מהם כבר במעצר בית ו-4 נוספים יובאו להארכת מעצר בשעות הקרובות. הנער...ים, הכירו את הילדה ברשת החברתית - בפייסבוק. לחצו עליה, איימו עליה. וזו התוצאה. הילדה כעת נמצאת במצב נפשי, חברתי ופיזי קשה מאוד.
הורים, תפקחו עיניים, שמרו על ילדיכם, צנזרו תכנים, הגבילו גישה לרשת. לקניון או למרכז מסחרי, אתם לא תתנו לילדכם הקטן ללכת לבדו בנסיבות מסוימות. כך גם לקניון האינטרנטי.
מבחינת המשפט, הוכרו זה מכבר הרשעות בגין עבירות אינוס ועבירות מין נוספות אשר בוצעו באמצעות ודרך רשת האינטרנט. לעניין דברים אלו, הורים, תקראו את הציטוט הבא הלקוח מאחד מפסקי הדין הדנים במעצר עד תום ההליכים של נאשם בעבירות מין באמצעות הרשת:
"המקרה שבפנינו חושף את הצד האפל של הרשת. המסוכנות של פעם שינתה את פניה ולפנינו מסוכנות מסוג חדש. האינטרנט אינו מרחב וירטואלי-סטרילי כלל וכלל. האינטרנט חודר לחיים האמיתיים, ומציב סכנות של ממש בתחומים ובדרכים לא שיערו ראשונים. מעשים מגונים של פעם, שהיו כרוכים במגע פיזי עם נפגע העבירה, נתחלפו להם בסוגים שונים של מעשים בשלט-רחוק. החסות של האנונימיות הלכאורית והריחוק מהיושב בצדו השני של המחשב, משחררים חסמים ועכבות, ואנשים נורמטיביים כלפי חוץ, שולחים ידם במעשים שלא היו מעיזים לעשות בעולם שמחוץ למרחב האינטרנטי. מגע וחדירה פיזית נתחלפו בחדירה אל תוך המרחב האינטרנטי הפרטי-אינטימי של הגולש בצד השני. מגע שנותר בין שניים בחדר סגור נתחלף לו בחשש לחשיפה ולפרסום פומבי בפייסבוק וביו-טיוב, מה שעשוי להעצים את הפגיעה בנפגע העבירה.... בעבר, יכול היה ההורה לשמור על ילדו שלא יסתובב במקומות מסוכנים או בשעות מסוכנות. לא כך ההורה של היום, המתקשה להגן על ילדיו מהסיבה הפשוטה שהסכנה אורבת לקטין בחדרו-שלו, מאחורי הדלת הסגורה. אלו הסכנות החדשות, והמשפט צריך אפוא להתאים עצמו להתמודד עם תת-התרבות העבריינית של הרשת. זאת, מבלי לשכוח את היתרונות והצדדים החיוביים שברשת, ומבלי לגלוש ל"פאניקה מוסרית" ולהרתעת-יתר".